9 op 10 vrouwen geven de voorkeur aan chemicaliënvrije cosmetica

Afbeelding
biologisch
Vegan, producten niet op dieren getest, verzorging "zonder", hypoallergeen of biologisch... het is al enkele jaren dat de zogenaamde "cleane" beautyproducten de schoonheidstrend bepalen. Voor de consument is het echter vaak moeilijk om de ingrediënten op een etiket te ontcijferen en zeker te zijn dat het 'clean' product niet ook nog eens toxiciteit bevat.

De trend is tegenwoordig: terug naar de natuur, maar veel cosmetische merken worden beschuldigd van greenwashing.

Het fenomeen van de greenwashing verscheen zodra natuurlijke cosmetica steeds populairder werden. Het bestaat uit het gebruik van het ecologische, verantwoorde en natuurlijke argumenten met een puur marketingdoel, zonder dat het echt zo is.

"Vandaag de dag worden veel cosmetische ingrediënten in twijfel getrokken. Voor de consument is het moeilijk om een weg te vinden tussen parabeenvrije, hypoallergene, zogenaamde "biologische" producten of zelfs huisgemaakte producten! En het is nog moeilijker als het gaat om de huid van onze kinderen... De consument laten geloven dat het verwijderen van bepaalde ingrediënten in de samenstelling van een crème of het vervangen ervan door andere natuurlijke ingrediënten, al dan niet biologisch, alle problemen oplost, is riskant en zelfs gevaarlijk" onderstreept Dr. Françoise Guiot.

"Hetzelfde geldt voor het maken van uw eigen crème thuis, want de patiënt is zich niet bewust van de mogelijke impact van al deze ingrediënten! Het probleem is gewoonweg misplaatst omdat het vervangende product ook slecht kan worden verdragen of een verergerend effect kan hebben. Hoe kunnen cosmetofobe patiënten dan gerustgesteld worden? Weet hoe je naar je lichaam en de reactie van je huid moet luisteren! De beste verzorging is degene die de huid of de huid van het kind het best verdraagt. De consument wordt dus niet beschermd door een 'cleane' slogan die de marketing uitvindt.