De impact van Covid-19 op de OTC-markt
In OTC alleen is de situatie nog alarmerender aangezien de markt met 17% daalt, vooral in segmenten zoals C&C met -35% (markt voor middelen tegen verkoudheid), analgetica met -20% en spijsverteringsproducten met -13%," verklaart Marc Gryseels, directeur van Bachi, de Belgische vereniging die bedrijven verenigt in de OTC- en apotheek gebaseerde gezondheidsmiddelenindustrie. Deze dalende resultaten kunnen voor een groot deel worden verklaard door de Covid-19-epidemie, de perioden van lock-down en het zeer geringe aantal winterziekten, die minder voorkomen door de barrière-maatregelen. Zeer weinig segmenten groeien, vitamines zijn een uitzondering met +4% in eenheden en +8% in waarde, de markt die de meest indrukwekkende groei kent is die van de slaapmiddelen; +18,8 in eenheden of 28,7 in waarde.
Wij wijzen ook op de goede resultaten van de medische hulpmiddelen, waarvan de verkoop is gestegen, met name dankzij zelfdiagnoseproducten (thermometers) en verbruiksartikelen voor thuiszorg (handschoenen, maskers). Deze trend zal zich voortzetten met de verkoop van coronavirus-zelftests. Belgische apothekers hebben er al niet minder dan 300.000 van verkocht, gemiddeld 100.000 per week.