Welke boodschappen om vaccinatie te versterken bij onze meest weigerachtige patiënten?
In Groot-Brittannië werden 18.855 volwassenen ondervraagd om na te gaan welk soort boodschappen de meest terughoudenden zouden overhalen om zich te laten vaccineren tegen Covid-19. In deze steekproef, die was samengesteld volgens de quotamethode, was 18% zeer terughoudend, bereid om de vaccinatie zo lang mogelijk uit te stellen of helemaal niet te doen. In vergelijking met de controlegroep werd de aarzeling van de meest sceptische personen verminderd door boodschappen die de nadruk legden op persoonlijke voordelen (b.v. "Het oplopen van het coronavirus kan uw leven ernstig ontwrichten, u weghouden van uw werk, opleiding, familie of vrienden, enz."), op de snelheid waarmee de ziekte zich ontwikkelt, en op het belang van het vaccin. ), de snelheid van de ontwikkeling van vaccins (bijvoorbeeld: "Sommige mensen zijn bezorgd dat de ontwikkeling van vaccins te snel is gegaan om veilig te zijn, maar, enz."), of een combinatie van deze. "), of een combinatie van informatie. De meest doeltreffende boodschappen legden de nadruk op persoonlijke voordelen in plaats van op de voordelen voor de gemeenschap. De gegevens van deze studie zouden gebruikt kunnen worden in de gezondheidsvoorlichting.
Referenties:
Freeman D et coll. : Effects of different types of written vaccination information on COVID-19 vaccine hesitancy in the UK (OCEANS-III): a single-blind, parallel group, randomised controlled trial. Lancet 2021.