Tournée Minérale®, Laten we samen de uitdaging aangaan!

Afbeelding
x
Op 1 februari start de campagne "Tournée Minérale" haar 8e editie, met hetzelfde concept: de Belgen uitnodigen om de hele maand februari een pauze in te lassen zonder alcohol. Martin de Duve, directeur van Univers Santé, die de Franstalige campagne coördineert, legt uit: "De Tournée Minérale banaliseert het idee dat je op bepaalde momenten, waaronder feestelijke momenten, zonder alcohol kunt. Op die manier helpt het de algemene druk om te drinken te verminderen".

In België drinken 8 mensen op 10 alcohol. Een maand niet drinken laat je toe om de balans op te maken van je verbruik, maar ook om het te verminderen (zelfs op langere termijn!). Uit een studie van de UGent naar aanleiding van het evenement in 2022 bleek zelfs dat de deelnemers gemiddeld 20% minder alcohol hadden gedronken zes maanden na hun deelname aan de 'Tournée Minerale'. "De effecten van een alcoholvrije pauze zijn langdurig," besluit Martin de Duve. Dit jaar ligt de focus van de campagne op de rol van zorgverleners. Voor apothekers biedt de campagne een kans om alcoholgebruik met patiënten te bespreken en eventuele stoornissen in alcoholgebruik te identificeren.

Univers Santé heeft een reeks hulpmiddelen ontwikkeld voor apothekers. Hang de campagneposter op in uw apotheek en leg flyers op de toonbank voor uw patiënten. Om de discussie te vergemakkelijken, kunt u badges dragen met het campagnelogo en de boodschap "Ik doe mee, u ook? Er is ook een stille video beschikbaar.

De poster, flyer en video kunnen worden gedownload van de Tournée Minérale website. Je kunt ze ook gratis het materiaal downloaden tot 29 januari via het formulier op de site.

De Tournée Minérale®, in 2017 geïnitieerd door de Fondation contre le Cancer en vandaag geleid door de VZW Univers santé, is veel meer dan een soberheidsuitdaging. Het biedt een unieke kans om je aan te sluiten bij een toegewijde en ondersteunende gemeenschap zodat we samen een pauze kunnen nemen van alcoholgebruik en alle voordelen kunnen meten. Dat is de kracht van het collectief. Of het nu is om redenen van lichamelijk, geestelijk of sociaal welzijn, of zelfs om dierbaren te steunen, de campagne 2024 zal de diversiteit benadrukken van de redenen die deelnemers aanvoeren voor deze 100% persoonlijke keuze.

 

 

Volg « Tournée Minérale België » op de sociale media (Facebook en Instagram) of via de website en de newsletter.