Project in Bretagne: "Onnodige" consulten en bezoeken aan de spoedhulp vermijden dankzij apothekers

Afbeelding
x
De afgelopen twee jaar heeft Bretagne geëxperimenteerd met apothekers die kleine gezondheidsproblemen behandelen. De resultaten zijn indrukwekkend en het programma kan worden uitgebreid naar andere gebieden.

Het project wordt gesteund door het regionale gezondheidsagentschap van Bretagne (ARS), dat samen met de vereniging van apothekers 'Pharma système qualité' en de regionale vakbonden van zorgverleners (URPS) voor apothekers en zelfstandige artsen in Bretagne het project OSys (oriëntatie in de gezondheidszorg) heeft gelanceerd in de herfst van 2021. 

Aanvankelijk waren er dertien klinische situaties die apothekers onder dit schema konden behandelen, maar na een paar maanden experimenteren werden deze uiteindelijk teruggebracht tot zes: eenvoudige wonden, tekenbeten, blaasontsteking, eerstegraads brandwonden, keelpijn en bindvliesontsteking. Met behulp van verschillende instrumenten (beslissingsbomen, computerinterface voor patiëntmonitoring, enz.) moet de apotheker de patiënt doorverwijzen, ofwel door een geneesmiddel aan te bevelen (zonder verplicht medisch voorschrift), ofwel door de patiënt door te verwijzen naar een huisarts (eventueel via teleconsultatie), ofwel door de patiënt door te verwijzen naar de spoedgevallendienst. Tijdens de eerste fase, die liep van herfst 2021 tot herfst 2023, namen in totaal 37 apothekers in gebieden met een tekort aan artsen deel aan het OSyS-programma, nadat ze een opleiding hadden gevolgd. Elke sorteringshandeling werd vergoed met 15 euro. Naast het verbeteren van de vaardigheden van apothekers en de samenwerking tussen zorgprofessionals, was het doel van de proef natuurlijk om doorverwijzingen van patiënten te verbeteren en "onnodige" consulten of bezoeken aan de spoedafdeling te voorkomen.

In dit opzicht is het OSyS-systeem een onmiskenbaar succes, zoals blijkt uit het evaluatieverslag dat in maart is gepubliceerd door CelEval (de evaluatie-eenheid van artikel 51). Van de patiënten die in Bretagne door apothekers werden behandeld, werd 75% van degenen die in eerste instantie naar de spoedhulp wilden gaan, uiteindelijk rechtstreeks door de apotheker behandeld (38%) of doorverwezen naar een arts (37%). Op dezelfde manier werd 60% van degenen die een arts wilden raadplegen, uiteindelijk in de apotheek behandeld. In totaal werden 420 medische consulten en 68 onnodige bezoeken aan de spoedeisende hulp vermeden. Omgekeerd werd 25% van de patiënten die aanvankelijk zelfmedicatie wilden gebruiken, uiteindelijk door hun apotheker doorverwezen naar een arts (20%) of naar de spoedhulp (5%). Een ander teken van het succes van de operatie is dat 99% van de patiënten die door een apotheker waren doorverwezen, zeiden dat ze tevreden waren over de zorg die ze kregen.