Fusies en het aantal apotheken in België in 2023

Afbeelding
x
Heeft het Koninklijk Besluit dat in 1974 werd ingevoerd en in 2021 wordt herzien, en dat het aantal en de locatie van apotheken regelt, een grote impact gehad op de markt? SIRIUS Insight, een bedrijf gespecialiseerd in geomarketing, kwam in een recente studie met interessante cijfers.

Het totale aantal voor het publiek opengestelde apotheken blijft langzaam dalen, met 4.714 in 2023 ten opzichte van 4.929 in 2017, een daling van 215 apotheken (-4,3%). Het aantal apotheken blijft het hoogst in de provincies Henegouwen, Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Er is ook een hoog aandeel zelfstandige apotheken (80%), tegenover groepen (20%).

Sinds de inwerkingtreding van het nieuwe Koninklijk Besluit eind 2021 zien we een duidelijke versnelling in de beslissingen om apotheken over te dragen of te fuseren.  Terwijl het in 2021 gemiddeld 345 dagen duurde om een beslissing te verkrijgen, is deze termijn in 2022 gehalveerd tot 172 dagen. Het ziet ernaar uit dat deze trend zich in 2023 zal voortzetten en zelfs zal versnellen.

Strenge regels beperken de betrokkenen in de sector in hun keuze van locatie. De locatie moet voldoen aan een aantal regels en moet worden onderzocht door een beëdigd landmeter voordat een aanvraag kan worden ingediend. Maar het feit dat een locatie aan deze wettelijke eisen voldoet, betekent nog niet dat deze vanuit strategisch oogpunt ideaal gelegen is! Apothekers moeten ervoor zorgen dat hun apotheek zo winstgevend mogelijk is. Het is dit evenwicht tussen commerciële kwaliteit en wettelijke vereisten dat iedereen vandaag zou moeten nastreven, want afgezien van voorschrift plichtige geneesmiddelen is de concurrentie van andere marktpartijen zeer reëel.

Een gedetailleerde analyse van de soorten huishoudens in de omgeving is daarom essentieel geworden als u het beste wilt halen uit uw nieuwe locatie. Het koopgedrag en de concentratie van verschillende profielen kan radicaal veranderen afhankelijk van het geografische gebied waarop u zich richt. Als u op de hoogte bent van deze factoren voordat u een nieuwe locatie kiest, kunt u uw kansen op succes drastisch verhogen en uw aanbod beter afstemmen op de verwachtingen van de consumenten in de buurt van uw apotheek.