2 van de 3 mensen die een gezondheidsprobleem hebben, nemen hun toevlucht tot zelfmedicatie als eerste verdedigingslinie!

Afbeelding
zelfmedicatie
Uitleg door Alain Chaspierre, apotheker, secretaris-generaal van de APB, tijdens ons webinar over zelfmedicatie.

"Zelfmedicatie is een steeds vaker voorkomende praktijk, dit omvat de patiënt bij het nemen van beslissingen over de behandeling van kleine ziekten en die wordt acteur in zijn, of haar, eigen gezondheid, het brengt ook veel voordelen voor de gezondheidsstelsels omdat het een beter gebruik van klinische vaardigheden vergemakkelijkt, de toegang tot geneesmiddelen vergroot en de kosten van voorgeschreven geneesmiddelen in verband met door de overheid gefinancierde gezondheidsprogramma's kan helpen verminderen".  Naast deze verschillende positieve punten wordt zelfmedicatie geassocieerd met risico's zoals verkeerde diagnoses, gebruik van te hoge dosissen geneesmiddelen, onnodig langdurig gebruik en medicijninteracties, vooral bij oudere personen.  

"De implementatie van een controlesysteem, overleg tussen patiënten, artsen en apothekers en de bevordering van patiënten educatie met toegang tot relevante informatie voor alle betrokkenen over veilige zelfmedicatie, zijn effectieve strategieën om de voordelen te maximaliseren en de risico's te minimaliseren", benadrukt Alain Chaspierre. De rol van de apotheker is cruciaal voor een verantwoorde, veilige, doeltreffende en positieve zelfmedicatie voor de gezondheidseconomie. "Het is altijd belangrijk om te vragen waarom het product door de patiënt wordt aangevraagd, is het product in overeenstemming met de klacht van de patiënt, de fysiologische toestand en de medicatie geschiedenis. Voor verantwoorde zelfmedicatie codeert de apotheker niet-voorgeschreven geneesmiddelen en gezondheidsproducten in het farmaceutisch dossier, tenzij de patiënt daartegen bezwaar maakt, en past hij het medicatieschema aan. "Het verstrekken van een gezondheidsproduct maakt deel uit van een therapeutische relatie. Deze relatie is gebaseerd op vertrouwen, kennis en sociaal engagement. Niet op de consumptie", besluit Alain Chaspierre.