OTC: de markt herleeft

Afbeelding
otc
De OTC-marktcijfers tonen een "uitzonderlijke" groei. De vereniging Bachi een Belgische vereniging die ondernemingen verenigt die actief zijn in de sector van de OTC- en farmaceutische gezondheidsproducten, verklaart deze goede resultaten door de uitgesproken aantrekkingskracht van de Belgen voor preventie, de lancering van innovaties en de inhaalbeweging van bepaalde categorieën die zwaar te lijden hadden onder de afwezigheid van pathologieën.
Uitleg in een paar beduidende cijfers

Na een jaar 2020/2021 dat zeer verstoord werd door de Covid-epidemie, zijn producten die zonder medisch voorschrift in de apotheek worden verkocht, populairder dan ooit. In 2021 groeiden deze eerstelijnszorgproducten (geneesmiddelen en voedingssupplementen) met 12,6% (IQVIA-cijfers maart 2021-2022).  Dit marktherstel weerspiegelt zowel een inhaalbeweging als extra groei. In 2020 hadden de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan (maskers dragen, handen wassen, reisbeperkingen) ertoe geleid dat er vrijwel geen winterkwalen meer voorkwamen. 

Niet-geregistreerde producten en vooral voedingssupplementen zorgen voor de grootste groei van de verkoop. Innovatie (nieuwe voedingsstoffen) is de belangrijkste motor van deze groei.  

De opkomst van e-commerce, nu al meer dan een decennium, heeft de spelregels voor alle handelaars echt veranderd. De apothekerssector is (dankzij de vigerende wetgeving) sinds enkele jaren behouden gebleven. De markt van de onlineapotheken is momenteel echter het sterkst aanwezig en groeit het sterkst (+34%), ook al nemen de privéapotheken nog steeds het grootste deel van de totale OTC-omzet voor hun rekening (90%) en groeien zij ook goed (29%). Metagenic, Perrigo, en La Roche Posay zijn de 3 grootste spelers in online verkoop.

Wat de producten betreft, worden voedingssupplementen voor gewrichtscomfort meer online verkocht (8,4) dan in de apotheek (2,8), en deze tendens is ook merkbaar voor producten om het cholesterolgehalte te verlagen. In deze segmenten kopen consumenten grotere pakketten online. Voor antiverouderingsproducten is de verhouding 11,4 voor onlineverkoop en 8,8 voor fysieke apotheken, waarbij premiumproducten het meest worden gekocht. Er kan worden geconcludeerd dat de onlineverkoop sneller groeit voor premiumproducten en grootverpakkingen.